Podejmij wyzwanie: Zmysły

2015-10-18
Podejmij wyzwanie: Zmysły

Chciałabym zaprosić Was do podjęcia wyzwania i zabawy ze zmysłami. Przygotowałam tabliczkę, która zawiera 5 podstawowych zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk oraz nietypowo -  intuicję tzw. szósty zmysł. Przez najbliższych tydzień każdego dnia spróbujcie zrealizować zabawę związaną z jednym ze zmysłów. Jeśli Wam się to uda, wytnijcie i przyklejcie odznakę danego zmysłu na tabliczce. Mam nadzieję, że pod koniec tygodnia, cała tabliczka będzie pełna odznak :) A więc do dzieła!

WZROK

Wzrok

1/ To co widzę jest?
Podczas spaceru rodzic opisuje to, co widzi, a dziecko zgaduje, co to jest. Następnie zmiana.

2/ Wyszukiwanie na ilustracji z dużą ilością szczegółów wskazanego przedmiotu
Do zabawy można wykorzystać ilustracje dostępne w Internecie, jak na przykład ta o wakacjach (w te deszczowe dni warto do nich powrócić chociaż myślami ;)
Starsze dzieciaki mogą policzyć, ile razy dany przedmiot występuje na ilustracji.

3/ Śledzenie historii jednego z bohaterów w książkach Miasteczko Mamoko czy też Jesień na Czereśniowej oraz innych książkach tego rodzaju.

4/ Jak dobry masz wzrok
Pokazujemy dziecku obrazek z pojedynczym zwierzątkiem, samochodem, kształtem z odległości kilku kroków i pytamy, co widzi.
W ten sposób przygotowujemy również Malucha do wizyty u lekarza.

5/ Iluzja, czyli jak oszukać wzrok
U nas w domu jest pudełeczko z kartonikami z różnymi iluzjami optycznymi, ale w sieci jest też sporo tego rodzaju ilustracji, np. tutaj.

SŁUCH

Słuch

1/ Zgadnij, co to za dźwięk
Puszczamy dziecku różne odgłosy i pytamy, co to za dźwięk.
Do zabawy można wykorzystać odgłosy ze strony Wydawnictwa MAC lub z książeczek z dźwiękami jak ta z Wydawnictwa Olesiejuk.
Można przygotować zdjęcia odpowiadające odgłosom i poprosić dziecko, aby dopasowywało obrazki do tego, co słyszy.

2/ Mini głuchy telefon
Rodzice dziecka znajdują się w różnych pokojach. Proszą dziecko, aby przekazywało między nimi wiadomości.
Wiadomości powinny być interesujące dla dziecka oraz dostosowane do jego możliwości.

3/ Ciuciubabka w wersji domowej
Prosimy dziecko, aby zamknęło oczy. Gdy to zrobi, wydajemy lub puszczamy dźwięki z różnych miejsc i prosimy Malucha, aby wskazał, z którego miejsca według niego dobiega dźwięk.

WĘCH

Węch

1/ Co to za zapach?
Dajemy dziecku powąchać rzeczy z kuchni, które mają intensywny, charakterystyczny zapach, np. laska wanilii, pieprz, kawa, mięta. Każdy zapach nazywamy. Potem zakrywamy dziecku oczy i prosimy, żeby rozpoznało zapach. Jeśli się nie udało, można rzecz pokazać i spróbować zgadnąć ponownie.

2/ Eksperymenty z zapachami
Rodzic psika perfumami z dala od dziecka, ale w tym samym pokoju. Podchodzi do dziecka i razem czekają, aż zapach do nich ?przyjdzie?. Po pewnym czasie, gdy już nie czują zapachu perfum, wychodzą z pokoju. Gdy wejdą do niego, znów czują zapach perfum.
Zabawie towarzyszy rozmowa o tym, jak małe drobinki zapachu przemieszczają się w powietrzu oraz, że nasz zmysł węchu ma wbudowany mechanizm obronny przed zapachami.

SMAK

Smak

1/ Co to za smak?
Przygotowujemy dla dziecka kilka smaków, które zna i lubi. Prosimy, żeby dziecko zamknęło oczy, a następnie spróbowało smaków i je rozpoznało.
Dla ułatwienia można dziecku na początku pokazać, jakie smaki będzie rozpoznawać.
Dzieci często nie lubią robić czegoś z zamkniętymi oczami, dlatego warto wcześniej dokładnie wyjaśnić dziecku na czym będzie polegała zabawa.

2/ Poznajemy bazowe smaki: gorzki (rzodkiewka), słony (sól), kwaśny (cytryna), słodki (cukier)

DOTYK

Dotyk

1/ Pudełko skarbów
Do pudełka, np. po chusteczkach wkładamy kilka drobnych przedmiotów. Prosimy dziecko, aby je rozpoznało tylko dotykiem.

2/ Ciepło czy zimno
Przygotowujemy dwa pojemniki z ciepłą i zimną wodą. Prosimy dziecko, aby rozpoznało, w którym pojemniku, jest jaka woda.

3/ Wykonanie pracy plastycznej przy użyciu różnych faktur, np. wykonanie zwierzątek gospodarczych, gdzie każde stworzone jest z czego innego: baranek - wata, krowa - materiał jak ten, świnka - różowa krepina, kurczaki - piórka itp.

4/ Badanie różnych przedmiotów z domu pod względem faktury, np. śliskiej i twardej okładki książki, szorstkiego i miękkiego zmywaczka do naczyń, itp.

INTUICJA

Intuicja

1/ Zabawa z kubeczkami
Zabawa jest bardzo prosta. Ustawiamy kubeczki przed dzieckiem. Chowamy przedmiot pod jednym z kubeczków. Zamieniamy kubeczki miejscami i pytamy dziecko, czy wie, w którym kubeczku jest przedmiot.
Można użyć kubeczków w różnych kolorach i/lub kształtach (np. klocki od sortera) utrwalając dodatkowo podczas zabawy kolory i/lub kształty.

2/ Co było dalej?
Rodzic zaczyna czytać lub opowiadać bajkę. W pewnym momencie przestaje i pyta dziecko, jak ono sądzi, co będzie dalej.
Zamiast czytania/opowiadania bajki można posłużyć się ilustracją.

Moje propozycje zabaw z pewnością nie wyczerpują szerokiego tematu zmysłów, dlatego jeśli podejmiesz się wyzwania i zrealizujesz swoje pomysły na zabawy w temacie zmysłów, koniecznie napisz pod postem na Facebooku lub bezpośrednio do mnie na ania@pepito.pl.

Newsletter
Pokaż więcej wpisów z Październik 2015
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel