Różowa Wieża

ilość znalezionych towarów: 16

Różowa wieża - Karty trójstopniowe

Różowa Wieża to marka stworzona przez dwie kobiety, koleżanki z licealnej ławki.

Połączyła je miłość do świata dzieci, którą na co dzień realizują w odmienny sposób – Anita Wójtowicz jako mama dwójki maluchów, a Zuzia Bukała jako ilustratorka i projektantka zabawek. Łączy je również pasja do minimalizmu i pięknych przedmiotów.

Z tej współpracy powstały wyjątkowe karty edukacyjne dla dzieci zgodne z pedagogiką Montessori, które wspierają naturalny rozwój dzieci i odpowiadają na ich potrzeby. Karty marki Różowa wieża wyróżnia prostota i estetyka wykonania. Karty są duże i sztywne, pokryte przyjemną w dotyku i nieodbijającą światła folią, a użyta czcionka jest bezszeryfowa, czyli pozbawiona zbędnych ozdobników. Zdjęcia i grafiki możliwie wiernie odzwierciedlają rzeczywistość, poszczególne obiekty zostały przedstawione na białym tle. Wszystko to ma ułatwiać dzieciom identyfikację realnych przedmiotów, eliminować rozproszenie uwagi oraz doskonalić sztukę skupienia.

Karty służą do rozszerzania słownictwa metodą Marii Montessori, pomagają w nauce nazewnictwa i identyfikacji, a jednocześnie pozwalają wykorzystać fazę intensywnego rozwoju mowy charakterystyczną dla dzieci w wieku przedszkolnym. Karty polecamy dla dzieci w wieku 2-6 lat. Młodszym dzieciom służą do rozwijania i utrwalania słownictwa, dla starszych są wsparciem w nauce czytania.

Maria Montessori apelowała, żeby tak zbudować dzieciom otoczenie, aby w sposób naturalny pobudzać je do nauki i zabawy, aby rozpoznawać i wykorzystywać fazy wrażliwe, aby odpowiadać na dziecięcą ciekawość i chęć poznawania świata. Tym właśnie kierowały się autorki podczas projektowania swoich kart.

Jak pracować z kartami? - Lekcja trójstopniowa

Lekcja trójstopniowa pomaga dzieciom w poznaniu i zapamiętaniu nowych pojęć, a dzięki temu przyczynia się do wzbogacenia słownictwa. Lekcję tę, w mniejszym bądź większym stopniu, wykorzystuje na co dzień w sposób intuicyjny znaczna część rodziców. Pedagogika Montessori stanowi konkretne zasady jej przeprowadzania, my przedstawiamy poniżej skrócony opis, przystosowany do pracy z dzieckiem w domu. Jak sama nazwa wskazuje, lekcja składa się z trzech etapów:

1. Prezentacja

W tej części dziecko poznaje nowe pojęcia. Rodzic czy opiekun bez używania zbędnych słów prezentuje dziecku poszczególne terminy (np. „to jest jabłko”, „to jest liść”, „to jest seler”), jednocześnie wskazując określoną kartę. Na początek zabawy z wykorzystaniem etapów lekcji trójstopniowej, warto zacząć od dwóch, trzech nowych pojęć, tak aby nie przytłoczyć dziecka ilością informacji.

2. Identyfikacja

Na tym etapie dziecko utrwala poznane pojęcia. To etap zdecydowanie dłuższy, polegający na wykonywaniu przez dziecko różnych poleceń (np. „pokaż marchewkę”, „zanieś banana do kuchni”, „stań na pomidorze”, „weź ananasa do ręki”). W tej części poleca się wykorzystać tak uwielbiany przez dzieci ruch. Zaangażowanie całego ciała sprawia, że zadania są atrakcyjniejsze, łatwiej jest utrzymać zainteresowanie, a jednocześnie dziecko lepiej zapamiętuje poszczególne pojęcia. Polecenia powinny być dostosowane do wieku i umiejętności dziecka. Zbyt trudne zadania mogą zniechęcić dziecko do dalszej pracy.

3. Przywołania z pamięci

Tutaj dziecko samodzielnie używa poznane pojęcia, odpowiadając na pytania rodzica (np. „co to jest?”, „co tu widzisz?”). Jeśli dziecko nie potrafi sobie przypomnieć, należy bez komentarza wrócić do etapu drugiego i w danej chwili zakończyć zabawę, aby nie zostawić dziecka z poczuciem porażki.
Cała lekcja nie powinna być zbyt długa, nie trzeba też wykonywać wszystkich trzech etapów za każdym razem. Podstawą jest zawsze obserwacja i ocena gotowości danego dziecka. Dzieciom na poszczególnych etapach rozwoju najwięcej satysfakcji przynoszą inne etapy pracy. Młodszym dzieciom wystarczy prezentacja, nieco starsze czerpią radość z identyfikacji pojęć, inne garną się już do przywoływania z pamięci. Dzieci nie trzeba poprawiać i wskazywać ich błędów – jeśli widzimy, że nie do końca radzą sobie na określonym etapie, oznacza to, że powinniśmy wrócić i poświęcić więcej czasu poprzednim stopniom. Jeśli dziecko wydaje się być znudzone, warto przejść do innych aktywności, aby nie zniechęcić go do dalszych wysiłków.

Inne wykorzystanie kart

Budowa kart pozwala na inne niż lekcja trójstopniowa wykorzystanie kart. Możemy bawić się w:

Dopasowywanie

Opcji jest tutaj kilka, możemy dopasowywać grafikę z podpisem do grafiki bez podpisu (grafika do grafiki), podpis do grafiki z podpisem (podpis do podpisu), a w wersji trudniejszej podpis do grafiki bez podpisu (podpis do grafiki);

Memory

Popularna gra polegająca na dobieraniu kart parami. Każdy zestaw zawiera dwie karty z taką samą grafiką, różnica jest jedynie taka, że jedna z kart zawiera podpis, a druga nie – ale ponieważ karty są dokładnie takiego samego rozmiaru, możliwe jest ćwiczenie pamięci w ten sposób. Po odnalezieniu dwóch takich samych kart, odkładamy je na bok i szukamy kolejnej pary;

Pracę z realnymi obiektami

Karty zostały pomyślane jako uzupełnienie nauki przez doświadczenie, gdyż nawet najlepsze zdjęcie nie zastąpi realnych przedmiotów. Doświadczenie jest jednak ograniczone w czasie, a do kart wracać można wielokrotnie. Zestawy kart przedstawiające realne obiekty umożliwiają ich identyfikację w realnym świecie, np. poprzez dopasowywanie prawdziwych warzyw czy owoców do kart je prezentujących;

Kolorowanie

Wybrane zestawy zawierają również karty czarno-białe, bez oznaczeń nomenklaturowych, przygotowane do kserowania, a następnie samodzielnego kolorowania przez dzieci. Jest to świetnym sposobem dla starszych dzieci na utrwalenie zdobytych informacji;

Wspomaganie nauki czytania

Opcja dla dzieci, które opanowały już pewien stopień zaawansowania – po samodzielnym odczytaniu podpisu, szukamy karty zawierającej grafikę i podpis, i w ten sposób sprawdzamy swoje umiejętności.

Co oznacza, że karty Montessori są trójdzielne?

Budowa kart jest trójdzielna, co oznacza że w każdym zestawie znajdują się trzy rodzaje kart:

  • karty przedstawiające grafikę i podpis,
  • karty przedstawiające grafikę bez podpisu,
  • karty z podpisami.

Karty zostały zaprojektowane i stworzone zgodnie z pedagogiką Mari Montessori, mają na celu przede wszystkim umożliwiać naukę na bazie lekcji trójstopniowej. Niemniej, ich forma pozwala również na inne sposoby wykorzystania. Duże karty są rozmiaru 14 x 14 cm, natomiast podpisy do nich rozmiaru 2,5 x 14 cm.

Trójdzielna budowa kart wspiera niezależność dzieci – umożliwia stopniowanie trudności oraz samodzielną kontrolę błędu.

Czy karty Montessori są odpowiednie dla mojego dziecka?

Karty są odpowiednie dla dzieci w wieku 2–6 lat, które przestały już przede wszystkim zjadać książeczki. Dziecko nie musi uczęszczać do przedszkola Montessori ani spełniać żadnych innych wymagań, aby rozpocząć przygodę z kartami. W odpowiednio przygotowanym otoczeniu, które nie przytłacza dziecka mnogością i chaosem zabawek, dzieci same sięgają po karty i proszą o zabawę z nimi. Nie ma lepszego uzupełnienia zabawy tak lubianymi przez dzieci figurkami, jak karty edukacyjne marki Różowa Wieża.

W jaki wieku dzieci mogą bawić się kartami Montessori?

Karty przeznaczone są dla dzieci w wieku 2–6 lat. Dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, a naszym zadaniem jako rodziców jest podążanie za tym rozwojem. Istotną rolę odgrywa tutaj obserwacja dziecka. Niektóre dzieci są gotowe do pierwszych prób z kartami już w okolicy 18 miesiąca życia – o ile dziecko przestało już głównie zjadać książeczki, a wykazuje również zainteresowanie ich zawartością. Pracę z kartami warto rozpocząć od kilku wybranych kart prezentujących zdjęcia realnych obiektów, których dziecko ma możliwość doświadczyć (owoce / warzywa). Od drugiego roku życia dzieci zazwyczaj gotowe są do pracy i zabawy już z całym zestawem kart. Można wówczas przeprowadzać z nimi lekcję trójstopniową, jak i bawić się na inne sposoby.

Nic nie wiem o pedagogice Montessori, czy jest sens zakupu kart?

Nie trzeba być ekspertem, aby bawić się z własnym dzieckiem przy użyciu tych kart. To co wyróżnia je wśród oferty na rynku to nie tylko zgodność z ideą Montessori, ale również prostota i odzwierciedlenie rzeczywistości. Małym dzieciom sprawia radość rozpoznawanie realnych obiektów. Prawidłowa ocena tego, co przedstawiają karty wzmacnia u dziecka poczucie sprawczości i kontroli nad światem, a w konsekwencji rozwija wewnętrzną motywację i staje się elementem budowania poczucia własnej wartości.

Mamy książeczki z realnymi zdjęciami warzyw, czy to nie wystarczy?

Uwielbiamy książki z realnymi zdjęciami, są idealne do zabrania np. w samochodową podróż, bo mamy pewność że nic się nie pogubi. Zabawy z książką są jednak mocno ograniczone – nie można dać dziecku koszyka warzyw i poprosić o ich dopasowanie do zdjęć, a samemu w tym czasie zająć się innymi sprawami. Karty umożliwiają przeprowadzenie lekcji trójstopniowej, zabawę w przestrzeni, dopasowywanie realnych obiektów i figurek, pozwalają dziecku na ruch. Ponadto trójdzielna budowa kart umożliwia stopniowanie trudności oraz samodzielną kontrolę błędu.

Od czego zacząć pracę z kartami Montessori?

Pracę z kartami zawsze warto rozpocząć od obserwacji dziecka. Przede wszystkim ono samo musi wykazywać zainteresowanie zabawą. Jeśli wcześniej nie spotkało się z podobnymi kartami, możemy zaprezentować zawartość zestawu (młodszym dzieciom rekomendujemy mniejszą ilość kart) i pokazać sposoby wykorzystania kart. Możemy przeprowadzić lekcję trójstopniową, możemy przygotować realne obiekty - warzywa, owoce czy figurki zwierząt - i bawić się w dopasowywanie ich do kart, możemy zagrać w memory. Ważne aby dziecko i rodzic czerpali z tej zabawy satysfakcję.

    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
    Zamknij
    pixel