LAS - Co nam może dać?
Spacer po lesie z perspektywy podstawy programowej
Zgodnie z nową, obowiązującą podstawą programową z 2017 roku uczeń wczesnoszkolny efekty swojej nauki powinien osiągać realizując różnorodne, wielokierunkowe aktywności. Aby jednak zachować przejrzystość opisu zakres wiedzy i umiejętności, jakie powinien opanować uczeń na tym etapie edukacji, przydzielono konkretnym dyscyplinom naukowym:
- Edukacja polonistyczna.
- Edukacja matematyczna,
- Edukacja społeczna
- Edukacja przyrodnicza
- Edukacja plastyczna
- Edukacja techniczna
- Edukacja informatyczna
- Edukacja muzyczna
- Wychowanie fizyczne
- Edukacja językowa (język angielski)
- Etyka
Przedstawienie efektów kształcenia w odniesieniu do dyscyplin naukowych jest pewnego rodzaju konwencją. Proces kształcenia na tym etapie powinien mieć charakter zintegrowany, a nie przedmiotowy. [Dz.U. 2017 poz. 356 s. 33]
W ramach edukacji przyrodniczej uczeń powinien rozpoznawać i wyróżniać cechy ekosystemów takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy, a także określać ich elementy składowe oraz funkcje. [Dz.U. 2017 poz. 356 s. 40]
Chyba każdy rodzic był na spacerze z dzieckiem w lesie. Czy to jednak wystarczy, żeby odhaczyć ten element podstawy programowej jako zrealizowany? Raczej nie. Z drugiej strony taki spacer przy odrobinie wysiłku może przerodzić się w fantastyczną "lekcję" wykraczającą znacznie poza obszar edukacji przyrodniczej.
W trakcie spaceru po lesie możemy:
- stworzyć piękny opis przyrody próbując użyć jak najwięcej przymiotników (edukacja polonistyczna),
- liczyć gatunki drzew i porównywać, który zbiór jest większy (edukacja matematyczna),
- zastanowić się nad zasadami zachowania w lesie oraz tym, jaki wpływ ma człowiek na przyrodę (edukacja społeczna i etyka),
- techniką frotażu przenieść blaszki liści na papier (edukacja plastyczna),
- zebrać patyki czy kamienie, które w domu wykorzystamy do zbudowania procy, czy makiety lasu (edukacja techniczna),
- skorzystać z aplikacji Lasów Państwowych, która pomoże nam w rozpoznawaniu gatunku drzew po ich liściach (edukacja informatyczna),
- słuchać śpiewu ptaków próbując rozpoznać "wykonawcę" (edukacja muzyczna), nazywać to, co zobaczymy w języku angielskim (edukacja językowa).
O wychowaniu fizycznym nie wspominam, bo to się podczas spaceru rozumie samo przez się ;)
Jako że mam skłonność do zbaczania z tematu, po tym i tak przydługim wstępie, chciałabym się przede wszystkim skupić na tym, jak możemy wykorzystać zwykły spacer po lesie do poszerzenia wiedzy dziecka (ale i naszej) właśnie w zakresie przyrodniczym. Co zabrać ze sobą do lasu, po jakie książki sięgnąć i gdzie w Internecie szukać dodatkowych, rzetelnych i jednocześnie ciekawych materiałów. Może dla części z Was, będą to oczywiste oczywistości. Ja jednak jeszcze do niedawna na myśl o kolejnej wycieczce do lasu czułam lekki przesyt, teraz nie mogę się doczekać kiedy ponownie wyrwiemy się do lasu obejrzeć go z innej perspektywy.
Co zabrać na wycieczkę do lasu? - Torba przyrodnika
Zainspirowana lekturą fantastycznej książki Katarzyny Konieczny Czasoprzestrzenie, czyli jak uczyć historii i przyrody postanowiłam w ślad za Kasią przygotować dla moich małych przyrodników torbę przyrodnika, w której znajdą się:
Notes i ołówek
Zdecydowałam się na notes wielkości zeszytu z tym, że na sprężynie i w twardej oprawie, która będzie jednocześnie podkładką. Dzięki temu, że notes ma czystą okładkę z masy papierowej, będziemy mogli go samodzielnie udekorować.
Być może na dłuższą wyprawę pokusimy się o zestaw do stworzenia scrapbooka z podróży. Na mniejsze wycieczki wystarczy ołówek. Chociaż warto także rozważyć przy okazji któregoś spaceru do lasu zabranie kredek, a może nawet farb i sztalugi, żeby urządzić mini plener malarski :)
Lupa i pęseta do badania i poznawania tego, co małe
i/lub
pojemnik ze szkłem powiększającym, do którego można ostrożnie za pomocą pęsety włożyć badany obiekt,
to przyrządy, które zdecydowanie mogą się przydać w lesie.
Warto także mieć ze sobą mały zamykany pojemniczek lub torebkę strunową. Dzięki temu łatwiej będzie zebrane okazy w bezpieczny sposób przetransportować do domu.
Lornetka do badania i poznawania tego, co daleko lub wysoko
Małym przyrodnikom do obserwacji koron drzew z pewnością przyda się także lornetka. Myślę, że na początek nie musi to być coś bardzo profesjonalnego, jednak odpowiedniego do małych rąk, a niekiedy także roztargnionej głowy.
Kalejdoskop
A gdybyście chcieli zobaczyć las z nieco innej perspektywy to polecam kalejdoskop dla dzieci marki Londji ze szklaną, wypukłą soczewką. Taki kalejdoskop tworzy wyjątkowe obrazy i może posłużyć do wielu eksperymentów ze światłem.
Latarka
Kto, jak nie świetlik, wie najlepiej, jak rozjaśnić ciemną noc :) Wytrzymała, łatwa do uchwycenia latarka dla dzieci marki Melissa & Doug oświetli wiele fantastycznych dziecięcych wypraw.
Kompas
Kieszonkowy kompas z zegarem słonecznym przyda się do określenia kierunku oraz czasu powrotu z wycieczki do domu :)
Co jeszcze zabrać ze sobą na wycieczkę do lasu?
Źródło: lasy.gov.pl
Książki dla dzieci o lesie
Do plecaka przyrodnika można oczywiście spakować wiele różnych przedmiotów. Jednak bardzo ważnym elementem wyposażenia młodego przyrodnika będą jeszcze książki o lesie, które zabierzemy ze sobą na wycieczkę lub przestudiujemy w domu.
Rok w lesie
O rety! Przyroda
Wojciech Gil opowiada o lesie
Co kryje las?
W lesie. Ekozabawy na cały rok
Drzewa
Mój pierwszy przewodnik. Jakie to drzewo?
Puzzle i układanki z lasem
Z młodszymi dziećmi możemy poznawać las układając puzzle tematyczne.
Jak rośnie drzewo - Drewniane puzzle warstwowe
Jabłoń - Dwustronne puzzle z dziurką
Las - Drewniane puzzle w ramce
Las nocą - Puzzle obserwacyjne
Strony dla dzieci z leśnymi ciekawostkami
- Strona Lasów Państwowych a na niej m.in. do pobrania broszurka o warstwach lasu dla dzieci wczesnoszkolnych
- EkoKalendarz a tam pakiet edukacyjny z okazji Dnia Lasów
- Kanał na YouTubie Piotr Horzela opowiada o życiu lasu
- Kanał na YouTubie Echa Leśne
- Czy coś byście dodali? ;)