Nauka przez zabawę kreatywną dopasowaną do wieku i zainteresowań dziecka
Nauka przez zabawę
Generalnie dzieci od narodzin są chętne do nauki. Nauka ta przybiera formę zabawy. Oczywiście na początku dzieci uczą się podstawowych umiejętności, jak samodzielnie usiąść, jeść, chodzić, czy mówić. Nikt ich do tego nie zachęca, nie zmusza. To ich naturalna potrzeba. Jedne dzieci opanowują daną umiejętność wcześniej, drugie później, ale ostatecznie wszystkie zdrowe dzieci nauczą się jeść, chodzić i mówić, a nawet liczyć, czytać i pisać.
Jeśli w pewnym okresie dzieci trenują jakąś umiejętność, to na drugi plan schodzą pozostałe. Dlatego nie trzeba ich popędzać, czy specjalnie ułatwiać im tej nauki przez zabawę "edukacyjnymi" zabawkami, które grają i świecą. Każde dziecko ma swój czas.
Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne mają bardzo podobnie. Też chętnie się uczą, tego co ich zaciekawi. Dla nich nie ma różnicy pomiędzy nauką i zabawą - ta niestety pojawia się później na etapie szkolnym. Najbardziej efektywnie dzieci uczą się przez swobodną zabawę, próbowanie i eksperymentowanie. W ten sposób zdobywają nie tylko konkretne umiejętności twarde, ale także uczą się współżycia z innymi i rozwijają się emocjonalnie.
Jako mama, która była w domu z dziećmi przedszkolnymi, wymyślałam zabawy kreatywne nie dlatego, że dzieci tego szczególnie potrzebowały, ale dlatego, że chciałam wspólnie z nimi spędzać efektywnie czas, a zabawy twórcze sprawiają radość również mnie.
Po więcej informacji o nauce przez zabawę odsyłam do książki "Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?" Petera Gray'a.
Kreatywna zabawa dopasowana do wieku dziecka
To, że dzieci mają naturalną potrzebę nauki i najlepiej uczą się przez swobodną zabawę nie oznacza jednak, że jako rodzic nie możemy dziecka obserwować i odpowiednio wspomagać. Wręcz przeciwnie, aczkolwiek warto, żebyśmy zachowali w tym umiar i rozsądek.
Kreatywna zabawa dla roczniaka
Młodszym dzieciom do 1,5 roku wystarczą proste przedmioty często takie, które już mamy w domu. Nawet zwykła ubijaczka do piany z wsadzonym pomiędzy pręciki pomponem lub małą piłeczką, może być dla dziecka super zabawą. Przy czym dziecko takimi przedmiotami powinno się bawić pod opieką dorosłego - uprzedzam na podstawie własnych doświadczeń ;) Masa plastyczna dla roczniaka to może być mieszanka bułki tartej i wody (nasz pierwszy piasek kinetyczny :) lub mąki, soli i wody - powszechnie znana i przede wszystkim bezpieczna masa solna.
Dla dwulatka można dobrać:
- prosty zestaw kreatywny z wyprofilowanymi kredkami, które pomogą w utrwalaniu prawidłowego chwytu,
- zestaw z bezpieczną ciastoliną i nożyczkami do masy plastycznej i papieru,
- zestaw kreatywny ze stempelkami wygodnymi do trzymania przez dziecko,
- zestaw z bezpiecznymi farbami do malowania palcami.
Zabawy kreatywne dla przedszkolaków
Oczekiwania starszych przedszkolaków i dzieci wczesnoszkolnych rosną. Jednak proste przybory szkolne takie jak kredki, flamastry, kolorowe papiery i nożyczki kupione osobno lub w dobrych zestawach kreatywnych będą przez dzieci wykorzystywane wielokrotnie przy tworzeniu laurek czy w zabawach roli do tworzenia menu i szyldu restauracji, biletu na pociąg, komiksu lub własnej książki.
Zabawy kreatywne dopasowane do zainteresowań dziecka
Generalnie większość zestawów kreatywnych rozwija u dzieci wyobraźnię, samodzielność, umiejętności manualne i twórcze. Tematyczne zestawy kreatywne dodatkowo pozwalają dzieciom poszerzyć informacje z konkretnego zakresu. Podobnie jak z puzzlami. Zamiast układać dowolne puzzle z postaciami z bajek, wybieramy te, które przedstawiają jakieś realne obrazy, np. mapę Europy. Podobnie robimy, gdy sięgamy po zestaw kreatywny. Staram się wówczas, aby wspólna zabawa pozwalała nam niejako przy okazji rozwijać słownictwo i nauczyć się czegoś nowego o otaczającym nas świecie.
W zależności od wieku i zainteresowań dziecka tematy mogą się znacznie różnić, ale są też tematy uniwersalne, jak np. pory roku, zawody, czy organizacja pikniku i praca w ogrodzie. Takie tematy zainteresują zarówno dziewczynkę, jak i chłopca, dlatego wydaje mi się, że utarte przekonanie, jakoby zestawy kreatywne były tylko dla dziewczynek, nie jest prawdziwe.
Zestawy kreatywne od Maped Creativ
Wybrane przeze mnie zestawy kreatywne do recenzji od Maped Creativ przeznaczone są dla dzieci od 4 roku życia. U nas zestawy były testowane przez czterolatka i dwoje sześciolatków: chłopca i dziewczynkę. Cała trojka świetnie się przy nich bawiła i wracała do nich kilkukrotnie.
Zestaw kreatywny OGRÓD
Zestaw kreatywny o pracy w ogrodzie zawiera:
- komplet 12 kredek o trójkątnym przekroju, który ułatwia dzieciom prawidłowe trzymanie kredki, dodatkowo kredek nie trzeba bardzo przyciskać, żeby uzyskany kolor był wyrazisty,
- arkusz ponad 100 naklejek, które dość łatwo można odklejać i przyklejać w inne miejsce,
- dużą planszę, którą można złożyć w taki sposób, że będzie stanowiła scenerię pod przedstawienie,
- ponad 10 kartonowych figurek,
- 2 plansze z elementami do wycięcia i pokolorowania (zestaw nie zawiera nożyczek),
- 6 stempelków i 1 poduszeczkę z tuszem.
Taka zawartość zestawu pozwala na wielogodzinną zabawę (z przerwami oczywiście ;), trenuje różne umiejętności z zakresu motoryki małej i pozwala na odgrywanie scenek w ogrodzie. Podczas zabawy można razem z dzieckiem zagaić rozmowę o tym:
- jakie owoce rosną na drzewach, a jakie na krzakach,
- gdzie mieszkają ptaki, a gdzie pszczoły, a gdzie inne zwierzęta,
- jakie zwierzęta są mile widziane w ogrodzie, a jakie nie,
- jakie prace wykonuje ogrodnik, żeby roślina urosła,
- co potrzebują rośliny, żeby rosnąć,
- jak to jest, że na drzewach najpierw są kwiaty, a potem owoce,
- jak zmienia się przyroda na przestrzeni roku.
Galeria:
Zestaw kreatywny PIKNIK
Zestaw kreatywny o organizacji pikniku zawiera:
- komplet 12 kredek takich, jak w poprzednim zestawie,
- arkusz ponad 50 naklejek z produktami spożywczymi,
- dużą planszę, która po rozłożeniu stanowi miejsce na piknikowanie,
- ponad 10 kartonowych figurek,
- 2 plansze z talerzykami do wycięcia i pokolorowania - te plansze łatwo się wycina i dzieci chętnie kolorują "swój talerzyk",
- 6 stempelków i 1 poduszeczkę z tuszem.
Podczas zabawy w piknikowanie można:
- nazywać produkty spożywcze,
- porozmawiać o zdrowym żywieniu,
- stworzyć własną zastawę i porozmawiać o zasadach przy stole,
- stworzyć kawałki pizzy z ulubionymi składnikami,
- podzielić produkty na takie same 2 porcje, następnie wybrana osoba zakrywa oczy i z jednej porcji zabieramy jeden produkt i ten kto nie patrzył może zgadywać, co zniknęło,
- przykryć produkty serwetkąa i rozpoznawać je po kształcie.
Galeria: