Witajcie w świecie Bajki o Piosence i Nutkach

2020-09-26
Witajcie w świecie Bajki o Piosence i Nutkach

 W świecie Bajki o Piosence i Nutkach

CZYM JEST METODA BAJKOWSKIEJ?

Metoda Lidii Bajkowskiej polega na zapoznaniu dzieci zarówno z nutami, jak i wszystkimi zasadami muzycznymi poprzez opowiadania, bajki oraz szereg ćwiczeń i zabaw dla dzieci, bazujących na pracy z bohaterami naturalnymi dla dziecięcej wyobraźni. Zanim będą miały swój pierwszy w życiu kontakt z instrumentem muzycznym, mają one doskonale opanowane już najważniejsze „zasady”, rządzące muzyką. Metoda Lidii Bajkowskiej jako jedyna ze wszystkich metod stosowanych obecnie na świecie pozwala na naukę rozumienia muzyki przez dzieci. Jest to nowatorskie rozwiązanie, gdyż z jednej strony dzieci mogą bardzo szybko nauczyć się grać z nut na wybranym instrumencie muzycznym, ale z drugiej strony ich wrażliwość artystyczna i zainteresowania przypominają zachowania, które spotykane są jedynie wśród dorosłych – np. koneserów muzyki klasycznej lub fanów opery.

SKĄD POMYSŁ NA STWORZENIE METODY?

W 1980 r. Lidia Bajkowska otworzyła pierwszą w Polsce Klasę Zerową Szkoły Muzycznej (tzw. „Zerówkę Muzyczną”) przy Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach swoich studiów doktoranckich na Wydziale Kompozycji, Drygentury i Teorii Muzyki. Zajęcia oparte były na jej autorskim programie edukacyjnym, gdzie po raz pierwszy w historii do nauki muzyki zastosowana została Pedagogika Zabawy Janusza Korczaka. Badania przeprowadzone wówczas przez autorkę, pozwoliły jej w następnych latach na rozwinięcie tej idei i wypracowanie własnej metody edukacyjnej, zwanej dziś „Metodą Lidii Bajkowskiej”.

KSIĄŻKI PANI LIDII BAJKOWSKIEJ

Zestaw: Nutki z Królestwa Muzyki oraz Bajka o Piosence i Nutkach

Oprócz dobrze znanej Bajki o Piosence i Nutkach polecamy wydaną niedawno książkę Pani Lidii: Nutki z Królestwa Muzyki. To kontynuacja muzycznej opowieści edukacyjnej o przygodach siedmiorga Dzieci-Nutek, Piosenki, Profesora Wiolina i Basa. Wszystkich ich poznaliście już dawno temu w Bajce o Piosence i Nutkach. W niniejszej książce pani Lidia wprowadza nowe treści dydaktyczne i w atrakcyjny sposób przybliża dzieciom:

  • podział instrumentów muzycznych
  • nazwy literowe i solmizacyjne nut
  • takty
  • podział wartości rytmicznych nut
  • metrum
  • linie dodane (górne i dolne)
  • cały ton i półton
  • krzyżyk, bemol, kasownik (znaki graficzne / przykluczowe)
  • diatonika
  • chromatyka
  • agogika
  • dynamika
  • fermata
  • synkopa

DO KOGO SKIEROWANA JEST METODA?

Metoda nauczania muzyki, opracowana przez Lidię Bajkowską, może być stosowana w każdej grupie wiekowej z tą tylko różnicą, że proponowane treści kształcenia i sposoby ich realizacji będą dostosowane do wieku i umiejętności dzieci. Metodę Lidii Bajkowskiej można z powodzeniem wykorzystać również w pracy z młodzieżą w gimnazjum, liceum, a nawet z dorosłymi.

Jest to nowatorska metoda, ale wyrosła z europejskich tradycji kulturowych, a opracowany na jej podstawie program nauczania jest zgodny z założeniami ogólnymi i szczegółowymi w przedszkolu i na I etapie edukacji zintegrowanej w klasach I – III szkoły podstawowej, w pełni umożliwia realizację zadań edukacyjnych z zakresu wychowania muzycznego w jego podstawowych punktach (śpiewania, gry na instrumentach, działań twórczych dzieci, wiadomości i percepcji muzyki). Przyjęte w nim cele, treści kształcenia i metody realizacji ukierunkowane są na wszechstronny rozwój dziecka, uwzględniając jego potrzeby emocjonalne, intelektualne i możliwości psychofizyczne.

CO WYRÓŻNIA METODĘ PANI LIDII?

Metoda Lidii Bajkowskiej różni się jednak od dotychczasowych, sposobem przedstawienia treści i konstrukcją. Poprzez skojarzenia obrazowe i zabawę nawet najmłodsze dzieci przyswajają sobie podstawowe terminy muzyczne, a dzięki personifikacji i animacji nut są w stanie bardzo szybko nauczyć się abecadła muzycznego. Do zrozumienia, a zatem i polubienia przedmiotu, przyczyniają się również barwnie i interesująco przedstawione treści programu nauczania, skorelowane z treściami innych edukacji (np. łączenie muzyki z plastyką, ruchem, tańcem, poezją, dramą, teatrem, itd.). Nie jest to metoda zamknięta sama w sobie, lecz może współistnieć z innymi metodami opartymi na systemach edukacji muzycznej C. Orffa, E. J. Dalcroze’go, Suzuki i osiągnięciach „polskiej szkoły”.

Nutki z Królestwa Muzyki

SKUTECZNOŚĆ DOCENIONA PRZEZ CAŁY ŚWIAT

Metoda ta opisana jest m. in. w książce Lidii Bajkowskiej „Wskazówki Metodyczne” do „Bajki o Piosence i nutkach” wydanych przez PWN oraz pokazana w książkach, bajkach i podręcznikach do muzyki, które oprócz rekomendacji UNICEF’u z wpisem i znakiem graficznym do „Bajki o Piosence i nutkach”, mają bardzo dobre opinie również recenzentów z MEN’u. Twórczość Lidii Bajkowskiej, która jest również prekursorką muzycznych zerówek w Polsce, zamiast egzaminów wstępnych do szkół artystycznych, została nagrodzona m. in. przez Ministra Kultury i Sztuki oraz rekomendowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz UNICEF.

METODA LIDII BAJKOWSKIEJ OBECNIE

Dziś, po przeszło 33 latach aktywnego wykorzystywania Metody Lidii Bajkowskiej przez tak bardzo wielu nauczycieli w Polsce, wychowała ona wyjątkowo liczne grono absolwentów, wśród których znajdujemy dziś: profesjonalnych artystów muzycznych, aktorów, nauczycieli i dyrektorów szkół muzycznych, a także szerokie grono „ludzi kultury”. Można oceniać, iż dziś jest ok. 6 mln osób, które w dzieciństwie rozwijały swoją inteligencję, wrażliwość kulturalną i zainteresowania artystyczne dzięki edukacji w „Zerówkach Muzycznych” lub na lekcjach muzyki w klasach I – III Szkół Podstawowych, opartych na Metodzie Lidii Bajkowskiej.

Tekst opracował Adam Jęczmyk na podstawie informacji ze strony lidiabajkowska.pl.

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2020

Polecane

Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel